Mitt 2013 - augusti.

Var som sagt kvar i Lintuluoto några dagar in i augusti. Därefter följde ett dygns resande för att komma hem till Göteborg. Först med båten förstås
Sedan släpa tusen ton packning från hamnen bort till Hermans. Inte särskilt långt men med den lasten inte särskilt kul ändå. I synnerhet med tanke på att sista biten består av orimligt många trappsteg. Väl framme insåg vi att just ja, det är inte billi billi här men då var det bara att vackert betala. Jag lyckades åtminstone få i mig några tallrikar och njöt speciellt av grillutbudet, men Anna fick knappt i sig någonting. Så inte så värt! Menmen, ganska bra ställe att sitta på i väntan på nattbussen
Efter lång natts färd mot dag var vi så hemma igen efter ett par veckor på vift
Moa kom hem till oss med sina saker. Hon & Emma skulle spendera veckan med oss och hon hade sovit en natt på vandrarhem när vi inte hunnit hem. Klockan tio samma dag var det nämligen dags att inställa sig vid uppbyggnaden av Way out west 2013! Vi skulle "vakta" Slottsskogen från obehöriga fram till kvällen. Fascinerande att se hur vansinniga vissa människor blev alltså!
När vi stått i solen hela dagen var det bara att fara hem och dundra i säng i princip, för dagen efter kallade åter fabriken! Konstaterade att nätterna jag sov hemmahemma under semestern gick att räkna på en hand. Men så jädrans värt det
Fick något av en mjukstart åtminstone då jag gick tidigt på torsdagen och var ledig fredagen, eftersom det alltså var dags för festival!
Här sitter jag i sköna trosor och gottar mig med rosé
Såsmåningom for jag & Anna bort till Slottsskogen och mötte upp Moa, Emma & Ida
Sedan rullade en fin festival på i rasande takt. Var trött tidigt varenda kväll/natt men hade sköjsköj. Fick se The Knife igen och tyckte så mycket mer om det den här gången, trots identisk lineup. Utomhusspelningar och festivalstämning gör la något med humöret! Var kanske lite mer inlyssnad också. Fick även äntligen se ljuvliga Grimes och blev inte besviken. Tyvärr lite stressad dock.
På Håkans spelning lyckades vi på något vänster splittras fullkomligt så nästan alla stod "själva"! Men finfint ändå såklart
Såg även Rodriguez en stund! Det var coolt och en mysig dagsspelning i solskenet
Det hölls även en del föredrag och workshops under festivalen. Vi var på Kristoffer Triumfs (Värvet) om att våga
och första kvällen träffade vi Elsa Billgren och hennes Vargen, något av ett festivalmål (haha...)
Sista kvällen var vi några som hängde på filmstudion där bland andra Ingrid spelade och körde ett fett medley. När det blev för varmt kilade vi ut och dansade under bar himmel som snart öppnade sig helt och lät det våldsamma regnsmattret ackopanjera oljefatslirarna
Så vips var helgen över. Men på söndagkvällen fick inte jag däcka och ladda för ny, hel arbetsvecka. Hade nämligen ett arbetspass som vakt kvar. Hängde alltså på en stol ute i Slottsskogen hela kvällen och halva natten. Som tur var gick tiden skaaapligt fort och det var inte så kallt men halvroligt att sedan promenera till stan, vänta i 45 min på McDonalds, ta vagnen hem, duscha, läsa tidningen, säga hejdå till brudsen och därefter åka till jobbet! Okej, allt det där var egentligen ganska roande på sitt sätt - men att sedan jobba hela dagen är inte det bästa jag varit med om. Gick dock långt över förväntan och tillslut fick la tröttheten någon slags omvänd effekt för väl vid läggdags, efter ca 35 vakna timmar, tog det nästan emot att gå och lägga mig!
Augusti är inte bara månad för Way out west utan också den månad då Linnéa fyller år! Hennes kombos styrde överraskningsbrunch som var bland det drömmigaste jag upplevt
Kvällen innan var Annelie hos mig & Anna för att baka med oss. Vi spånade fram att en banankaka vore trevligt. Men ack! Blott en banan vi hade. Hmm... hade inte Anna fått en banan av grannen någon dag innan? Han hade väl jättemånga? Så vi tog mod till oss och ringde på. Fick ett gäng bananer men av Bananmannens, som han skulle komma att kallas, lillebror - senare Bananpojken (de har ytterligare en bror kan jag redan nu tillägga, Minibananen). Tårtan blev fantastisk och vi kände att den lille pöjken behövde tackas. Bara att plinga på igen och vips hade vi en ny kompis i vårt kök! Skålade i Minttu. Länge leve bananbristen!
Testade att promenera hem från jobbet en dag. Ganska dålig tajming då jag hade rätt dåliga skor för promenad och dessutom var barfota i, så det blev lite småjobbigt mot slutet. Men himla kul att se att det bara tog en timme! Lyssnade på Svelands utmärkta sommarprat under tiden
Dags för ännu en långhelg! En torsdag for jag upp till huvudstaden för att se Eldkvarn + Bo Kaspers Orkester med mamma. Hade verkligen optimalt väder! En klassisk sensommarkväll på Solliden, det var något alldeles särskilt alltså. Lyckligt och vemodigt på samma gång. Hade sett Kvarnarna innan så kände till deras livebriljans och denna gång var inget undantag. Men oboj vad Bo Kaspers tog mig med storm! Så vansinnigt jävla bra!!!
Medan mamma for tillbaka till Eskilstuna på fredagen så hade jag valt att bli kvar i stan hela helgen. Det vankades efterlängtat häng med favoritparet!
Och det var NU som vi såg UGGLA på Grönan
Tajmade även in dessa en dag och hade fint häng
Gjorde dumlingsdeput på Beijing 8 - mycket nöjd!!
Såg Kick Ass 2 på bio. Gustav gillade inte alls, jag & Lisa tyckte den hade sina stunder. Men det sjukaste var att en av karaktärerna var så bekant på något vis men ändå inte placerbar. Efteråt tänkte jag inte så mycket mer på det. Så sa någon av dem andra något om att Carrey var med och jag ba wait what? DÅ VAR DET FUCKING JIM CARREY! Och jag hade inte fattat det under hela filmen. Alltså det var så knäppt så jag visste inte vad.
En utmärkt helg!
En solig måndag på väg från Red rose tattoo där jag & Anna skulle boka tid så spatserade vi gatan fram i godan ro. Plötsligt ropar någon och det visar sig att där sitter Mikael på Flying Scotsmans uteservering och peppar ÖIS-match. Slog oss ner en stund, fick smaka lite öl och kom inte därifrån förrän ett antal timmar och glas senare. Spontanitet när den är som bäst! Och när vi ändå var igång passade vi på att köpa med oss börgare från Jonse också, så bra start på veckan
Och det var ungefär vad som hanns med denna sista officiella sommarmånad. Ännu en magnifik sådan! För att avsluta i lite mer negativ anda kan jag förtälja att det är nu det börjar märkas om morgnarna på väg till jobbet att vi går mot mörkare tider...
Till att börja med september!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0