Lucka 15 - Berätta om en av dina favoritböcker.

Nu för tiden har jag nästan aldrig tid att läsa annat än handlingar och kurslitteratur. Och i bokhyllan
hamnar allt fler böcker som bara väntar och väntar på att slukas. Även om jag inte hunnit läsa dessa så
har jag läst en hel del annat bra. Till exempel Harens år som jag läste i somras. Den var lånad från
biblioteket så jag kan tyvärr inte bjuda på några vackra citat.
Boken är skriven av Arto Paasilinna och gavs ut 1975 (vilket var Harens år) Den har översatts till ett
20-tal språk och har även filmatiserats i två omgångar (Finland 1977 och Frankrike 2006) Men jag har
inte sett någon av filmerna.
Boken inleds med en bilfärd där två män medverkar. De kör på en hare och den ene mannen, bokens
huvudkaraktär, ger sig ut i mörkret för att leta reda på den. När han funnit den beslutar han sig för att
ta den med sig och sticka därifrån. Bort från vännen i bilen, bort från frun som väntar där hemma, bort
från arbetet som journalist i Helsingfors, bort från allt. Det blir början på en lång, fantastisk och mycket
händelserik resa genom Finland och Sovjet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0